Denna artikel innehåller reklam
Oavsett om du håller i webbinarier, deltar i online-möten eller bara är åhörare så är din sociala kompetens lika viktig online som live. Detta menar Sara Nyström Lennqvist som är grundare av företaget Impact Pro, ledande expert på mikrouttryck och kroppsspråk i affärsvärlden. Hon tipsar här om sju olika sätt genom vilka vi kan öka vår sociala kompetens i våra digitala möten. Är du intresserad av att lära dig mer ger Sara även föredrag och utbildningar inom området.
1. Ha rätt inställningar för bild, ljus och ljud
En av de viktigaste sakerna att tänka på när vi deltar i videomöten är att vi använder bild-, ljus- och ljudinställningar rätt. Många som deltar i webbinarier eller digitala möten använder inte sin kamera alls. Detta påverkar engagemanget och kommunikationen för egen del, men även för den som håller i mötet. Se därför till att slå på kameran och kontrollera inställningarna innan du går in i ett möte. Se till att du sitter centrerad i bild, att du känner dig bekväm med din position och att kameran är tillräckligt nära dig så att de andra deltagarna kan se dig (dock inte alltför nära – då tenderar din näsa, som kommer närmast kameran, att bli oproportionerligt stor!). Stäm också av ljuset i rummet så att din bild inte är för mörk. Överväg att skaffa en extra ljuskälla i form av exempelvis en ringlampa.
Kontrollera även ljudet. Är du ofta aktiv i videomöten eller håller i möten och webbinarier är det en god idé att skaffa en extern mikrofon för att mötets eller föreläsningens deltagare alltid ska kunna höra dig klart och tydligt. Se också till så att du inte har några störande bakgrundsljud som tar fokus från det du vill säga.
2. Le och ha ögonkontakt!
Precis som vid live-möten är det i digitala situationer viktigt att vi i möjligaste mån får ögonkontakt med den vi pratar med. Även om det inte är riktigt detsamma i en situation där vi sitter för oss själva framför datorn är det viktigt att titta in i kameran för att ge de andra deltagarna en känsla av öppenhet och visa att vi är uppmärksamma på det som sägs. Framför en skärm kan det också vara lätt att glömma bort att le. Kanske vi rent av ser lite buttra ut. Just leendet påverkar väldigt mycket hur vi uppfattas av andra. Se därför till att mellan varven le mot de som deltar i mötet! Med både ögonkontakt och leenden kommer vi långt i vårt relationsbyggande, även online.
3. Kom i rätt sinnesstämning
Vår sinnesstämning påverkar vårt kroppsspråk, vilken energi vi sprider och hur vi uppfattas av andra. För att komma i rätt stämning innan ett viktigt möte kan du därför exempelvis titta på ett roligt klipp på nätet som får dig att skratta, ringa en glad vän, springa en runda, meditera eller varför inte bara dansa loss till en låt du verkligen gillar? Att bråka med din partner eller dina barn ger dålig energi inför ditt möte, försök att istället ta konflikter vid ett annat tillfälle. Uppstår de ändå (vilket naturligtvis händer ibland) – se till att ladda dig själv med sådant som gör dig glad och entusiastisk innan du presenterar din idé, förhandlar eller deltar i ett webbinarium.
4. Lär dig läsa andra människor
Våra icke-verbala signaler utgör en väldigt stor del av vår kommunikation och vårt kroppsspråk är inte bara viktigt offline utan också online. Vi sänder hela tiden ut signaler och läser också konstant av andras signaler. Oftast sker detta helt omedvetet – vare sig det sker digitalt eller när vi träffar någon ansikte mot ansikte. Vi kan dock utveckla vår förmåga att läsa av andra och genom den träning Sara erbjuder bli mer medvetna om signaler. Det handlar inte minst om så kallade mikrouttryck; små muskelrörelser i ansiktet som på en halv sekund avslöjar dolda känslor. I videomiljö kan detta givetvis påverkas av kamerans kvalitet och avståndet, men principen är densamma.
Ett av de sju mikrouttryck vi kan lära oss urskilja är förakt. Då går ena mungipan snabbt upp. Det kan även vara bra att hålla utkik efter ogillande. När vi upplever att vi inte tycker om något visar vi det – helt omedvetet – genom att det blidas små rynkor runt näsan. När vi övat upp vår förmåga att läsa mikrouttryck blir det ett mycket kraftfullt verktyg i relationsbyggande, förhandling och försäljning eftersom vi förstår den andres reaktioner och kan anpassa vår kommunikation efter dessa.
Det är givetvis också viktigt att kunna känna igen genuin glädje. Hur vet vi egentligen om ett leende är äkta? Ett genuint leende känner vi igen på de små rynkorna som bildas runt ögonen. Våra ansiktsmuskler hänger helt enkelt ihop med den emotionella delen av vår hjärna. Att kunna läsa av andras känsloreaktioner är en stor fördel – oavsett om det sker live eller i den digitala världen.
5. Var medveten om ditt eget kroppsspråk och spegla andra
Precis som i ett livemöte är det bra att vi under ett videomöte visar vårt engagemang genom att gestikulera med händerna. Att sitta med korsade armar eller med huvudet tungt lutat i ena handflatan kan signalera att vi är negativt inställda eller att vi är uttråkade, vilket också skadar vårt relationsbyggande. Att sitta med korsade armar hindrar dessutom vårt eget lärande då vi inte är lika öppna att ta till oss det som sägs. Vår kropp och hjärna hänger ihop!
Ett annat sätt att ta dina digitala möten till nästa nivå är att vara medveten om de andra deltagarnas kroppsspråk och röstläge. Genom att på ett subtilt sätt spegla andras kroppsspråk och röstläge skapar det förutsättningar för både goda relationer och givande möten.
6. Matcha din motpart i skrift
Den som har hög social kompetens online är också medveten om sin skriftliga kommunikation, menar Sara. Oavsett om det handlar om en mejlkonversation eller ett sms. Om den andre skriver korta meddelanden är det en god idé att hålla svaret kort. Samma sak gäller det motsatta förhållandet. Det kan även vara bra att fundera över vilka kärnuttryck som finns, hur inledningsfrasen ser ut och hur formellt den andre väljer att avsluta meddelandet. Följ den andres stil – liksom i en dans! På ett undermedvetet plan påverkar detta hur vi känner inför en annan person och det är väldigt viktigt för relationsskapandet.
7. Använd gärna emojis, men med omsorg
Emojis kan vara ett sätt att ta udden av ett meddelande som annars kunde ha riskerat att uppfattas som skarpt i tonen. De kan också understryka ett skämt. Det är ett genialt sätt att krydda orden med känslor. Vi tappar otroligt mycket när vi inte ser varandra och vi behöver kompensera detta, anser Sara. Det finns helt enkelt en anledning till att vi har emojis! Skickar någon en emoji i ett mejl kan du med fördel svara likadant. Det kan lätta upp stämningen och är ett plus för relationsbyggandet. Samtidigt är det givetvis viktigt att inte överanvända emojis. Det kan få dig att framstå som oprofessionell. Söker du exempelvis ett jobb är det självfallet inte läge att skicka en party-emoji! Det gäller att ha lite känsla, men absolut inte vara rädd att använda emojis utan istället se dem som den tillgång de faktiskt är.
Vill du veta mer om hur du kan förbättra dina relationer med andra människor genom att läsa mikrouttryck och kroppsspråk? Läs mer på impactpro.se. Läs gärna även våra andra spännande intervjuer med Sara här och här.
Sara Nyström Lennqvist är grundare av Impact Pro och VD för Center for Body Language som är världsledande inom kroppsspråksträning i affärsvärlden. Hon håller regelbundet utbildningar i kroppsspråk världen över och har även utbildat vid FN.