Denna artikel innehåller reklam
I tider av varsel, permittering och risk för konkurs visar Boappas siffror raka motsatsen. Företagets graf för antal nya användare ökar likt en hockeyklubba och nu i veckan slog appen nytt rekord med en miljon sidvisningar i månaden. Källan till framgången är mångsidig, men en avgörande faktor härleder till en psykologisk förklaring.
Boappa, appen där grannar kan kommunicera med varandra och där styrelsen kan dela viktig information med sina medlemmar, har haft en bra start på nya året. I januari tog företaget in fyra miljoner kronor och sedan dess har startupen vuxit både med nya medarbetare och nya funktioner.
– Att kunna boka tvättstugan från jobbet, skriva till ordföranden på solsemestern eller att som nyinflyttad få tips om bästa målerifirma underlättar oerhört mycket för många. Men det handlar också om den sociala biten, att kunna chatta med sina grannar, starta en löpargrupp i området eller att gå ihop med dem i huset och tillsammans beställa bortforsling till tippen, berättar Sigrid Thelin COO på Boappa.
Senaste tidens utbredning av Coronaviruset har dock givit bolagets siffror en extra knuff. När äldre isolerats, när sjuksköterskor efterfrågat barnvakt och när personer i karantän behövt hjälp med hundpromenader har appen varit till stor hjälp. Dock har aktiviteten i appen ökat även i de föreningar och samfälligheter där läget varit stabilt. Något som kan ha sin förklaring i människans psykologiska mönster.
– Inom psykologin pratar man om KASAM vilket handlar om en känsla av sammanhang. Det myntades av sociologen Antonovsky och består av tre delar; begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet, säger Sofie von Krusenstierna, beteendevetare och kommunikatör på Boappa.
Hon menar att många människor finner KASAM genom sina dagliga rutiner, att gå till och från jobbet och utföra sina arbetsuppgifter. När stora delar av samhället nu brottas med karantän och då situationen på många arbetsplatser är osäker kan känsla av sammanhang skakas om. I dessa stunder bli grannskapet en plats att finna lugn.
– Där blir det begripligt hur viruset slår till genom att ens grannar sitter i karantän. Det blir hanterbart genom att vi kan kommunicera med varandra via appen och det blir meningsfullt i och med att vi får chans att bidra och visa omtanke, förklarar Sofie von Krusenstierna.
Boappa är idag Sveriges mest använda boendeapp och används av över 1700 föreningar och samfälligheter. Ännu vet ingen när krisen är över och när folk kan gå tillbaka till sina jobb igen, men att Boappas siffror skulle sjunka i samband med detta är inget som Sigrid Thelin är orolig för.
– Nej, vi människor kommer alltid behöva kommunicera med varandra och hitta information på ett enkelt sätt. Digitaliseringen blir en alltmer given del av vår vardag och användandet av Boappa kommer då gå på rutin, precis som innan Corona-utbrottet. Sannolik kommer även beteendet i appen gå tillbaka till vad vad det var innan.
Boappa är inte en app för kriskommunikation utan en app för grannar att hitta bra förmåner, läsa om aktuella händelser i närområdet samt dela med sig av tips och ideér till sina grannar.
Läs mer på boappa.com