Livsstil

Hemtjänsten som går mot strömmen

By maj 14, 2021juni 18th, 2021No Comments

Denna artikel innehåller reklam

Aurora Omsorg är det lokala familjeföretaget som sätter kvalitet och kontinuitet framför ekonomisk vinning. VD Tommy Falk berättar varför och förklarar hur Aurora kommit att bli Brommas största hemtjänstföretag.

Aurora Omsorg har hjälpt människor i alla åldrar och med olika funktionshinder sedan starten 2013 i Bromma. Nu har de valt att bredda verksamheten till också Hässelby-Vällingby.
— I början växte vi för fort och valde att sätta kundstopp för att hålla jämna steg och bibehålla kvalitén, säger Tommy Falk, VD och ägare. Sedan dess har vi medvetet valt att växa långsamt. Nu är vi det högst skattade valet av hemtjänst i Bromma, och det tänket har vi haft med oss under hela resan; kvalité framför ekonomisk vinning, och alltid med individen i centrum. Vi är små och lokala nog att ha den personliga prägeln, samtidigt som vi är stora nog att garantera stabilitet och kontinuitet.

Kvalitetstänket speglas också i Aurora Omsorgs beslut att fördela personalstyrkan, med cirka 100 anställda, på fyra kontor och arbetsgrupper spridda över Bromma.
— Vi vill att personalen ska ha nära till kunden, med den flexibilitet och de korta restider som det innebär. Vi har troligen kommunens bästa kontinuitet när det kommer till hur många anställda som kunden får möta. Det innebär ömsesidig trygghet och glädje. 

Personalstyrkan består av kvinnor och män i olika åldrar, som matchas mot kund utefter kundens unika behov. Samtliga anställda ingår i samma yrkesmässiga arbetsområden och får fortbildning med nya kurser varje halvår.
— Man möter förvisso nya utmaningar och utvecklas konstant inom det här yrket. Det kan jag konstatera efter 22 år i branschen, säger verksamhetschef Harrieth Ringström. Man söker ständigt nya lösningar. En kund som exempelvis har svårt att motiveras till att äta, bör inte ställas frågan ”är du hungrig, vill du ha frukost?”, utan snarare ”vill du ha sylt eller äppelmos till gröten?” Man får helt enkelt inte ge sig för lätt, samtidigt som man inte bör bli för påstridig. 

Personalen får också lära sig att se ”bortom orden” hos somliga kunder, för att ta reda på vad hen faktiskt behöver.
— Det är en balansgång som lägger stor vikt vid personalens lyhördhet, kreativitet och respekt, säger Tommy Falk. Därför diskuterar Aurora löpande de här frågorna, så att medarbetarna lär av varandra. Familjeföretaget har också ett ständigt pågående systematiskt arbete med värdegrunden. 

— Varje människa är unik, både vad gäller kund och personal. Det är det som är det svåra – men också det roliga – med det här arbetet. Och när man hittar den där lösningen är allt arbete belönat i tusenfalt, när man lyckats underlätta eller förbättra någons vardag – och i förlängningen – någons liv, säger Harrieth Ringström.

Aurora Omsorg erbjuder även olika servicetjänster med RUT-avdrag.

— Vi får betalt per utförd timme av kommunen och är beroende av deras budget, därför valde vi att utöka vår verksamhet för att kunna erbjuda en större kundkrets vårt stöd, säger Tommy Falk.

För mer information, se www.auroraomsorg.se