Hemmet är en plats att vila och ladda batterierna efter en lång dag på jobbet, men experter menar att ett zen hem kan ha fördelar som sträcker sig bortom det materiella. Nu kan man visa på att en viss hemmiljö kan boosta vissa personlighetsdrag som är viktiga för att kunna prestera bättre på jobbet. Personliga egenskaper som kan förstärkas av en zen hemmiljö och ha en positiv inverkan på din arbetsinsats är: emotionell stabilitet, öppenhet, social kompetens, medvetenhet och tillmötesgående.

Teorin och forskningen kring att en zen hemmiljö kan stärka dina arbetsinsatser bekräftas även av design. Psykologiexperten Karen Haller säger ”att skapa ett hem som återställer våra sinnen och inspirerar oss är avgörande i hur vi presterar i arbetslivet”’.

MADE.COM har skapat sin SS19-kollektion, Now & Zen som svar på omvärldens önskan om ett mer rofyllt hem. Ruth Wassermann, Design Director på MADE har skapat produkterna efter fyra principer som år viktiga för ett skapa en zen hemmiljö – som kan boosta din arbetsförmåga.

1. Låt naturen flytta in

Emotionell stabilitet är den första egenskapen som kan stärkas av ett zen hem och det lättaste sättet att lyfta stämningen hemma är att låta naturen flytta in. Växter och blommor är riktiga humörshöjare som renar luften och håller oss glada och hälsosamma. Storstadsmänniskor med begränsad boendeyta kan fortfarande dra fördel av ett grönt hem, på Pinterest har man sett att sökningar på vertikala trädgårdar har ökat med 287% under 2019.

”Att spendera tid i naturen är grundläggande för att minska stressen som uppkommer av att bo i en storstad” fortsätter Karen Haller.

MADE har sett att intresset för deras växtorienterade produkter har ökat med 346% under 2019. Om du inte har gröna fingrar kan du istället inreda med naturmaterial som rotting eller trä.

2. Ordning och reda

Ordning hemma, ordning i sinnet. Marie Kondo har lärt oss konsten av att rensa ut det onödiga och behålla saker som är en källa till glädje. Ett klart sinne tillåter oss att vara öppna för nya utmaningar, vilken är en nyckel till framgång på jobbet.

”Att städa bort onödiga saker kan skapa utrymme i sinnet. Rensa ut saker som distraherar, det kan vara vissa färger som överstimulerar eller en sak som skapar för mycket ljud, vilket kan leda till en överväldigande känsla. Att lämna hemmet på morgonen med ett återställt och rensat sinne hjälper oss att ta itu med dagen utan att känna oss mentalt utmattade från saker hemifrån” säger Haller.

3. Jobba med rätt färger

På platser där du arbetar eller underhåller dig, så som på ett hemmakontor eller i ett kök drar du fördel av energiska accentfärger eller djärva mönster. Pinterestsökningar på ljusa tapeter har ökat med mer än 400%2 under 2019 och MADE har sett en ökning i populariteten av sina ”statement collections”, till exempel den naturmönstrade kollektionen Jangala.

Karen Haller säger ”olika färger kan vi enkelt ändra hur vi känner, tänker och agerar. Att omge oss med färger som vi älskar kan omedelbart förbättra vår positivitet och motivation, oavsett om du föredrar ljusa och energiska eller jordnära och fridfulla toner.”

4. Humörshöjande dofter

En doft kan snabbt omvandla stämningen i ett rum, stimulera våra sinnen och ha terapeutiska egenskaper. Doften av ingefärsolja kan till exempel minska stress, trötthet och ångest och öka koncentrationen och medvetenheten. Pinterestsökningarna på ingefärsolja har ökade med 659% under förra året.

”Dofter är som ett motgift mot stressen som storstadslivet medför och har även positiv påverkan på våra känslor och vårt minne. Utifrån personliga erfarenheter vet jag att dofter också kan användas för få sinnet att kunna fokusera på en specifik uppgift, då minnet av en doft kan få muskelminnet att kicka in för att få jobbet gjort.” säger Ruth Wassermann.

Leave a Reply